torsdag 7 januari 2010

Allra bästa korvgrytan

Ok, här kommer en gammal klassiker. Faktum är att jag lärde mig laga det här när jag gick i högstadiet, på hemkunskapen. Jag gillar den här rätten lika mycket nu som då! Riktigt god vardagsmat en kall vinterdag. Vill också passa på att rekommendera Scans ekologiska falukorv i det här sammanhanget, verkligen smarrig! Men det verkar vara fler än vi som upptäckt hur god den är, det är svårt att få tag i den. Synd att jag inte får betalt för att skriva så här..... Scan, det är bara för er att höra av er, när som helst!

Till 4-5 portioner

En ekologisk falukorv, 600 g, skuren i stavar
6-8 medelstora potatisar, skalade och skurna i mindre bitar
2 medelstora morötter, skalade och slantade
2 palsternackor, skalade och slantade
1 purjolök, strimlad
1 buljongtärning
2-3 matskedar tomatpuré
finhackad persilja
salt och peppar
ev några dl kokta kikärtor

Fräs rotsakerna och purjon i en stor gryta några minuter på medelvärme. Slå på vatten så att det nästan täcker och lägg i buljongtärningen. Låt koka ca tio minuter eller tills potatisarna mjuknat. Fräs korven i en panna en stund. Lägg över korven i grytan när rotsakerna börjar bli klara. Smaksätt med tomatpuré, salt, peppar och finhackad persilja. Ett bra sätt att variera den här grytan är att tillsätta några deciliter kokta kikärtor mot slutet - gott, nyttigt och drygar ut litegrann.

Till det här måste man bara äta ett par goda knäckemackor med smör och ost. Fäbodknäcke är mitt absoluta favoritknäcke, testa om du inte redan gjort det! Och Boxholms Borgmästarost på det..... mmmmmmm...... En toppenkombo!

Inga kommentarer: